torsdag 24. desember 2009

Omtale av Philips SHB9000 Bluetooth Stereo Headset

For nesten to uker siden gjorde jeg den genistrek å gå til innkjøp av en Motorola Milestone (omtale kommer her om noen dager). Jeg bruker Spotify på mobilen, noe som fungerer svært bra. Jeg tenkte at det kanskje kunne vært gøy å prøve et bluetooth stereo headset med denne kombinasjonen. Å finne det rette headsettet er ikke en enkel sak. Etter å googlet i noen dager var jeg fremdeles tvilende. Mange av modellene jeg kom over som fikk greie omtaler så ut om hårbøyler. Dessverre kan man kan ikke teste ting over Internett, så jeg endte opp med å gå innom alle elektro butikkene i Bergen se hva jeg kunne finne. Til slutt fant jeg det jeg var på jakt etter på Teknik Magasinet. Philips SHB9000 for den nette sum av 1199.


Litt dyret var det altså, men jeg betaler gledelig når dette er det jeg får. Uten å ha prøvd så mange andre bluetooth stereo headset så tror jeg uansett dette må være noe av det bedre. Hvertfall utifra andre omtaler jeg har lest.


Headsettet har et veldig bra design og er ikke for store til å drasse rundt på. De er ikke foldbar, men henger fint rundt halsen. Lyden er overraskende bra. Man kan høre en veldig svak suselyd om man hører godt etter i et stille rom, og utifra det jeg har lest så er dette svært bra, da mange bluetooth headset har ulyder. Lyden er ellers veldig klar, har god dybde og en veldig god bass (på min Motorola Milestone er bassen noe lav, men kan skrus opp med et program som heter Audio Hack, da det ikke finnes noe EQ for øyeblikket). Sammenlignet med velkjente Koss Porta Pro vil jeg si at lyden bedre på alle punkter, til tross for at den er trådløs. Ikke akkurat i samme prisklasse, men det er hvertfall noe de fleste kan relatere til.

En av de store ulempene med et bluetooth headset er at man kan gå tom for batteri. Batteriet i headsettet er tilsynelatende bra, jeg har hvertfall ikke klart å bruke det opp enda. Det lades med USB. Men, om man skulle være så uheldig at det går tomt når du trenger det mest, så har man også mulighet for å koble til mini jack. Genialt.

Kontrollene på headsettet fungerer svært bra. Man har play, pause, svar samtale, next, previous og volum kontrollene lett tilgjengelig. Noen ganger kan det være enkelt å komme borti knappene, noe som er headsettets eneste ulempe.

I bruk:
Holder play-knapp inne i to sekunder på å skru på. Kobler seg til telefonen etter noen få sekunder. Trykker play for å starte musikken (uten å ta mobilen opp av lommen, da jeg som regel har Spotify liggende åpent i bakgrunnen). Endrer sang med next\previous. Om telefonen ringer, svarer jeg\legger på med play-knappen. Musikken starter og stopper automatisk. Etter å ha gått rundt i sentrum i timesvis i dag, kan jeg ikke si noe annet enn at det fungerer som en drøm.

Headsettet har ingen mikrofon som stikker ned mot munnen, så jeg forventet at lydkvaliteten på samtaler kom til å være dårlig ved bakgrunnstøy. Nope. Headsettet har aktiv støyfjerning som fungerer fantastisk bra. Ved bruk i bil på motorveien eller om jeg sitter ved siden av en høyttaler på moderat nivå, så kunne den andre siden høre meg svært bra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten