fredag 10. juli 2009

Vår Digitale Fremtid – Mobiltelefoner

En gjennomgang av dagens operativsystem for mobiler og hva fremtiden bringer.


Operativsystemet på en mobiltelefon er den viktigste delen av en telefon så snart den skal brukes til mer enn å ringe, sende SMS og ta bilder. Om du usikker på hva vitsen med avanserte telefoner er, så har jeg noen eksempler her før vi starter:
- Få inn alle kamp resultatene live (se bilde) 
- Start en torrent på PCen med Remote Desktop (se bilde)
- Spill fancy spill (se video)
- Surf nettet med en fullverdig browser  
- Bruk den som fullverdig MP3 spiller
- Se Youtube video   
- Få mailen inn sekundet den kommer i innboksen
- Snakk med venner på MSN
- Bruk den som fullverdig GPS
- DU KAN OGSÅ BRUKE DEN SOM TELEFON!!!
- The list goes on.

Jeg har vært relativt uinteressert i mobiltelefoner tidligere. Først inntil jeg fikk meg en Xperia fra jobben fikk jeg øynene opp for smarttelefon markedet. Heldigvis har jeg ikke gått glipp av noe. Det er først nå det begynner å bli spennende. Blant de viktigste konkurrentene har vi Apple med Iphone, Palm som nylig har kommet med WebOS, mens alle andre bruker stort sett bruker Windows Mobile, Nokia eide Symbian eller Google sitt relativt nye Android. Jeg har valgt å ikke ta med Blackberry.

Brukervennlighet

Smarttelefoner har lenge vært lite brukervennlige telefoner med mye funksjonalitet. Windows Mobile og Symbian S60 stammer begge fra telefoner fra år 2000. Alle versjoner etter det bærer store preg av gammelt og elendig design. Versjon 6.5 til WM er på vei, men den er for lengst utdatert når den slippes. Oppdateringen bringer ikke stort mer enn fargelegging av enkelte menyer og er blitt dømt nord og ned fra alle hold. WM er treg og ustabil, noe som ofte fører til en daglig reboot av telefonen (HMM HVOR HAR VI SETT DETTE FØR!?). Brukergrensesnittet på S60 og WM er ikke laget for touch skjermer og er lite intuitivt å bruke. Blant annet finner man mye ukonsekvent bruk av meny layout. På S60 finner man scrollbarer i noen menyer og swipe scrolling i andre. Man må dobbeltklikke (?!) på noen ikoner, men ikke på andre. S60 blir omtalt for å være "like morsom å bruke som tre-klogger og lusekofte". Jeg står ved den, mens Windows mobile er laget mer for å skape hodebry.

Er det noen som husker all frustrasjonen man fikk av å bruke PCer med gamle Windows versjoner? krasjing, henging og elendige løsninger fra ende til annen gjorde PCen til en kilde for mye hodebry. I disse dager med nyere OS som Windows 7 så skjer dette utrolig mye sjeldnere og det blir en annen opplevelse å leve med. hvertfall ikke for min del. Mobilene står for tur.

Brukergrensesnittet er det viktigste delen for opplevelsen av en telefon. Apple endret terrenget med Iphone og beviste at mye funksjonalitet ikke måtte bety en vanskelig og treg telefon med dårlig navigering. Den skal være rask, smooth, enkel og intuitiv å bruke. Dette var det første og viktigste steget smarttelefonene tok mot å bli en gøy og inspirerende opplevelse istedet for å være kjedelig og frustrerende.

Siden den gang har Android og WebOS kommet på markedet og begge har et veldig  godt grensesnitt som er på linje med hva Iphone leverer, noe som er veldig imponerende i seg selv. Jeg har ikke prøvd Palm Pre selv, men utifra research og videoer så er WebOS svært solid. Android føles helt fantastisk å bruke.


Multitasking rtm_push

Iphone sliter med multitasking. Det eneste den har er muligheten for, er push meldinger, som svært få applikasjoner støtter for øyeblikket. Dette er en tjeneste som går via Apples servere, og gir melding til telefonen om nye hendelser i et program, selv om programmet ikke er åpent. Dette gir muligheten for at du beskjed på skjermen hver gang får en instant message eller email (nylig kommet støtte for Gmail). Det er vel å bra at denne funksjonaliteten har kommet, men dette blir fort til et lite popup helvete, da disse meldingene kommer opp midt på skjermen uansett hva annet du måtte drive med. Tenk deg at du får 20 IMer og 10 mail på en dag så kan det fort bli slitsomt å trykke vekk alle de jævla popupene. 

De øvrige OSene har skikkelig multitasking, men såvidt meg bekjent, er det kun Android som håndterer dette for deg på en helautomatisk måte. I Android lukker man aldri programmene du bruker, men du legger dem ned i bakgrunnen. Når minnet trengs til noe annet, lagerer Android det notifications_androideldste inaktive programmets status, og lukker det. Om du åpner det igjen senere, vil det åpnes slik du forlot det. Enklere og bedre blir det ikke. Tross alt, ubrukt minne er verdiløst minne. Hvis et program i bakgrunnen har en beskjed til brukeren (status oppdatering, sms, huskeliste, kalender, tapte anrop, MSN meldinger eller kontroller til å styre musikken) vil dette vises på notifikasjon baren som du ser på bildet helt til venstre. På bildet rett ved siden av ser du hvordan denne menyen kan trekkes ned. Den er tilgjengelig uansett hva du driver med eller hvilke programmer du har åpen, og er aldri i veien.

 

I WebOS kontrollerer man hvilke applikasjoner som er åpne selv på samme måte som i WM og S60 (eller Windows for den saks skyld), men de har gjort dette en sentral del av brukergrensesnittet som er utrolig imponerende. Med et sveip med 198422,00en finger blir et applikasjon “vindu” blir skalert ned til et “kort” (som man kan se på bildet til høyre) og man kan enkelt skifte mellom applikasjonene. Dette regnes for å være en blåkopi av Xperiaens “panels”… HAHAHAHAHAHAHA!!! DAGENS! SONY ERICSSON KAN IKKE Å LAGE GRENSESNITT FOR FEM FLATE ØRE. JÆVLA FORBANNA TAPERFITTER… *kremt* … Ja, fordelen med dette er at man kan raskt se hva som skjer i de forskjellige programmene uten å egentlig åpne de. Ellers har det mye den samme funksjonaliteten som alle andre løsninger som fungerer noe ala alt+tab i Windows. Men så ser det utrolig kult ut og da. Alt går selvfølgelig glatt som smør. Nederst på bildet ser vi notifikasjon baren. Her kommer meldingene opp og forminsker hovedbildet. Løsningen er svært elegant utført, men meldingene her kan også føles å stå i veien om man ikke vil åpne de med en gang.

 

Applikasjoner

Styrken til WM er at det har vært lenge på markedet og har applikasjoner til å gjøre det meste. Men å finne de rette applikasjonene er en smertefull jobb. Windows Mobile har til dags dato ingen innebygget app store, men dette skal komme i løpet av året. Problemet med den er bare at alle tidligere versjoner (6.1 og før) får ikke bruke den. Og en oppdatering av disse splitter nye telefonene kan vi bare glemme. Så (nesten) ingen eksisterende WM telefoner får glede av app storen. Argh. Mitt hat for Microsoft. Jævla drittfolk. De har kanskje en stålneve på PC markedet, men denne gangen kan de brenne i helvete. Windows Mobile er et et døende OS. Og om ikke WM 7.0 gjør noe drastisk til neste år så vil det fortsette i den retningen.

S60 har også mye programvare tilgjengelig, men igjen er det ingen god måte å finne dem på. Og dette til tross for at man kan laste ned programmer via Ovi Store som ligger på telefonen. Ovi Store er dessverre håpløst dårlig gjennomført. Programmet er relativt tregt ved lasting og hakkete ved scrolling. Rankingen på programmer består av en, to eller tre stjerner som gjør rankingen… noe vag. Men det verste er at ikke alle programmene virker på din telefon siden det finnes så mange S60 telefoner. Ikke engang noen filter er tilgjengelig. Det vil si at man må mer eller mindre prøve seg frem om det ikke står spesifisert. En bedre metode er å sløyfe Ovi Store og søke rundt på nettet som man må med WM. Sukk.

Kongen på haugen er Iphone. Med app store kan man finne titusenvis av programmer, mange av høyeste kvalitet som kan gjøre det meste mellom himmel og jord. Men there is no such thing as perfect. Apple bestemmer hvilke programmer du får bruke på telefonen din. Latterlig? Indeed. Programmer du ikke får lov til å bruke er ting som Opera mini, Firefox, all form for porno, alt som kan være støtende for veike amerikanere, og programmer som konkurrerer med Apples egen software. Sukk. Etter jeg lærte om tingene her har jeg endret grunnen til at jeg ikke bruker Iphone til: Prinsipp. Man kan jailbreake telefonen slik at man overgår sperrene til Apple. Da får man ikke OS oppdateringer uten å måtte gå tilbake. Og så må man vente til det blir funnet et nytt hull som kan utnyttes til ny jailbreak. Og om man ødelegger telefonen i jailbreaket tilstand er man status: Proper fucked. Null garanti. Og reperasjon av iPhonen koster BLOD. Noen tusenlapper for småskader må man regne med.

Android Marketplace har også det meste, men er enda for ungt til å matche Iphone på dette området. Dette vil nok endre seg drastisk i løpet av året. Med mange nye telefoner og millioner av nye brukere, INGEN restiksjoner på lovlige programmer tror jeg det bare er et spørsmål om tid før Android går forbi Iphone her også. Google arrangerer "Android Developer Challenge" som lover ut noen millioner dollar til de som lager de beste applikasjonene. Dette starter i August, så det blir spennende å se hva som kommer. 

Google har integrert mange av sine tjeneste svært godt i telefonen. Vi finner Google search, Calendar, maps og Gmail. Og Google kommer til å sørge for at flere og flere google tjenester som Google Documents, Google Wave og Google Earth også kommer til telefonen. Google Earth finnes forøvrig allerede til Iphone.

Måten applikasjoner bygges på i Android er også ganske interessant. Applikasjoner kan ved hjelp av et konsept google kaller "mashup" enkelt bruke andre applikasjoners funksjonalitet istedenfor å måtte ha denne funksjonaliteten selv. Et enkelt eksempel på det er et program som vil at du skal velge et bilde, og bruker standard bilde browseren på telefonen. Man kan enkelt endre hvilke programmer man vil bruke som standard programmer (enten det er nettleseren, home screen applikasjonen eller musikkspilleren). Andre metoder dette utnyttes er f.eks i musikkspilleren der man kan trykke på en sang og få opp en liste over applikasjoner du vil skal søke etter sangen. Alternativene kan være Youtube, et lyrikk program eller kanskje en last.fm applikasjon for å finne lik musikk. Et enda mer nyskapende eksempel: det finnes et program som kan scanne strekkoder på varer i butikker\biblioteker etc. Programmet bruker den innebygde kamera softwaren på telefonen. Ikke spesielt nyttig i seg selv. Men HER er et eksempel på hvordan et annet program bruker scanner applikasjonen til å finne billigere alternativer i nærområdet (ved hjelp av GPS) eller på Internett. Videre kan applikasjonen bruke Google Maps til å vise hvor man kan finne de utvalgte butikkene. Impressive shit!



Tilpassing av telefonen

set 4

På Iphone kan man ikke endre på noe som helst uten å jailbreake telefonen. Ikke engang bakgrunn på telefonen kan endres.  I WebOS kan man i det minste gjøre det, men der stopper det. I S60, WM og Android kan man endre mye av det visuelle, men igjen er dette kun enkelt tilgjengelig for Android telefoner. Med S60 og WM må man ut på den vide vebben for å lete og finne ut av hvordan det gjøres. Til høyre kan man se forskjellige tema til HTCs Windows Mobile menyer. 


Sexy home erstattinger til Android som på dette bildet kan enkelt lastes ned via Android Market. 

home



Hardware

Når det kommer til Hardware muligheter er det store forskjeller mellom OSene. Iphone OS kjører selvfølgelig kun på Iphone, som kun har en formfaktor og det samme gjelder for WebOS. Forhåpentligvis kommer sistnevnte med flere valgmuligheter uten å drøye for lenge. Symbian og Windows mobile brukes av en rekke forskjellige produsenter og har et stort utvalg av hardware. 

Android har også en stor mengde telefonprodusenter som ønsker å bruker OSet. Det er også verdt å merke seg at Android er gratis. Det vil si at telefonprodusentene ikke trenger å bruker pernger på utvikling av OSet. Og dette vil komme tilbake til oss forbrukere i form av billigere telefoner. For øyeblikket er det 4 Android telefoner tilgjengelig , men iløpet av 2009 vil det være omtrent 20 (!!) på markedet. Vi vil se mobiler med rachael-previewstørre skjermer (som Sony Ericsson mobilen til høyre med en gigantisk 4" skjerm og 8 MP kamera), flere mobiler med QWERTY tastatur og godt design, samt mindre og billigere telefoner med vanlig mobiltastatur, både med og uten touch skjerm.

Siden Android, Iphone og WebOS er laget kun for bruk av fingre på skjermen, bruker disse kapasitiv touch. Denne oppdager strømsignaler som går gjennom kroppen og vil reagere ved svært letter trykk. Dette er med på å gjøre brukeropplevelsen for disse telefonene overlegen. WM og S60 bruker resistiv touch, som ikke reagerer like enkelt. Fordelen med resistiv tocuh er at den ikke er avhengig av strømmen fra huden, så man kan bruke negler eller hansker på skjermen.

 

Fremtidens hardware

De fleste skjermene blir forhåpentligvis AMOLED skjermer som er en teknologi som gi mer lys, bedre farger og bruker ~40% mindre strøm enn vanlige LCD skjermer. Og lavere skal det gå. Alle mobilene vil trolig ha 3.5mm jack og den nye standardiserte micro USB for lading og dataoverføring.

På innsiden vil vi finne kraftigere prosessorer som Qualcomm Snapdragon eller Nvidia Tegra der sistnevnte har prosessor og grafikkkort ingigrert på en brikke på størrelsen med en femtiøring. Tegra trekker usannsynlig lite strøm og kan bruke omtrent 10 ganger mindre strøm enn Intels strømgjerrige Atom prosessor som brukes i mange små netbooks ol. Tegra kan proessesere HD video (ut på en TV\prosjektor) med effektbruk på under en watt. Når den er i standby, går ned ned til 0.05 watt. Til sammenligning ligger vanlige datamaskiner på rundt 200 watt under bruk og 150 watt ved idle. Så nå vet dere grunnen til at du ikke har en core2duo i telefonen(sett bortifra at den hadde smeltet).

 

Fremtiden bringer

I oktober i år vil Adobe endelig slippe en fullverdig Flash 10 til Android, Palm Pre, WM og S60. Ingenting til Iphone dessverre, men vi kan bare annta at dette kommer med tiden.

Spill er trolig det som vil øke mest på mobiler med nyere hardware. Med nok kraft i telefonene til å kjøre HD video uten å stresse åpnes det også for muligheter som f.eks. Onlive på mobilen. Såfremt Onlive leverer, er ikke det umulig at vi spiller Crysis på mobilen til neste år. Onlive er tross alt kun en liten plugin i browseren som steamer video. Og med en bluetooth kontroller og TV ut på mobilen vil dette kunne gi en fullverdig opplevelse. 

Edit: Hadde ikke trodd dette skulle skje SÅ raskt, men de har tydeligvis fått til Crysis på mobilen allerede nå (15. sept 2009). Det er ikke Onlive, men det er tydelig at det lar seg gjøre!

LG kommer trolig også kommet med et nytt mobil OS med tiden, men hvorvidt dette blir en smartphone eller bare en dyr designtelefon vil tiden vise. Jeg holder fingeren på at dette ikke blir noe mer enn fjasete design uten funksjonalitet som kan matche dagens konger. 

Det er nok heller ikke lenge til Spotify og Google Wave dukker opp på mobilene (FOR DERE HAR VEL LEST ALLE DE TIDLIGERE INNLEGGENE I BLOGGEN!).

Høres ikke det ut som en god digital fremtid?

Få høre hva dere synes.

4 kommentarer:

  1. Du beskriver godt det som også er mine erfaringer. Brukt WinMo i mange år men er nå over på Andoid - mest fordi det er bedre enn WinMo og S60, og fordi jeg aldri vil støtte Apples forsøk på å kontrollere hva jeg kan bruke min HW til

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet og passe underholdene så det ikke blir kjedelig. Litt lang var den, men alt er godt skrevet.

    SvarSlett

 
Blogglisten