fredag 19. juni 2009

Vår Digitale Fremtid – Streaming tjenester

data_stream Piratkopiering har lenge vært den enkleste og beste måten å få tak I video, musikk og spill. Har du en god tilkobling, så er det raskere og. Attpåtil er det “gratis”. Bransjene taper milliarder og vi går glipp av underholdning som aldri blir laget. For å kunne konkurrere med piratkopiering må vi ha gode tjenester som gir høy kvalitet, enklere tilgang og eksepsjonelt utvalg til en god pris.

Vi har nådd steg en. Spotify. Tjenesten som bringer lovlig musikk til folket på en veldig god måte. Tjenesten er solid, men den er ikke komplett. Det mangler enda mye musikk, men det den har nå, er nok til å mette meg med unntak av mangelen på Gojira. Men jeg tror dette bare er et spørsmål om tid. Tjenesten er fremdeles I invite only beta og har bare vært tilgjengelig i overkant av et halvt år. I bare i mai har det blitt lagt til over 500 000 (!!) sanger.

Applikasjonen tar herlige 2 mb,  er ren og enkel og har alle de viktigste funksjonene man forventer av en musikkavspiller. Man kan  dele playlister og ha med seg all sin musikk til alle verdens kanter.Spotify finansieres med en reklame snutt eller at man kan velge å betale en USSEL hundrelapp i måneden (noe jeg kommer til å gjøre, snart).

Fremtiden er også mobil. Det jobbes med å utvikle Spotify til mobiler, noe som vil si at så snart vi har tilgang til grisebillig datatrafikk (Telenor er godt på veg med max pris på 10 kr dagen) vil det bli en realitet med millioner av sanger i neven, on the run. Mp3 spilleren kommer nok ikke til å dø ut med det første, men om du er som meg som hater å stresse dritten av meg for å oppdatere playlisten manuelt, så er det kanskje et reellt alternativ, til tross for ulempene det fører med seg om man skulle være uten dekning… Hah, neida, jeg flipper. Det finnes ingen slike ulemper. Se en rask demo for Spotify på en Android mobil:

  


Nå kommer også Microsoft på markedet med en musikkstreamingtjeneste. Jeg holder meg imidlertid skeptisk inntil de kan vise til et produkt som imponerer, noe som her heller sjeldent. 

Så, musikken er reddet. Hva med filmer og serier? Nada, nix, nothing. Denne utappede gullgruven er det ingen som gir tegn til å ville benytte seg av.

Tenk deg en applikasjon som gir deg tilgang til filmer, serier og andre programmer som måtte gå på TV. Du kan finne alt, det øyeblikket det ble tilgjengelig (samtidig over hele verden). Alt streames, så du kan begynne å se samme sekund du velger det du vil se. Noe er gratis, noe er reklamebasert og noe må man betale for. Man kan betale engang priser, abonnere på enkelte serier eller kanskje betale en månedlig avgift for for tilgang til alt innholdet. Innholdet er åpenbart tilgjengelig i høy kvalitet i 720p til 1080p. Noe mindre, og de kan gå og suge seg selv.

Man vil selvfølgelig få dedikerte bokser som kan settes I stuen, kobles til Tven og styres med fjernkontrollen. Døden til dagens TV? Yes, please!
Har du en skitten og treg internett linje, kan du forhåndslaste ting du vil se og se det når det passer seg, eller se det i lavere kvalitet.

Høres dette ut som noe du kunne betalt for? Oh, yes. Med mindre du er en skitten fattig, gniten gnom, så er dette noe de fleste ville betalt for.

 

Hva med spill? Spill kan da ikke streames. Eller?

I mars ble Onlive avduket. Nok en tjeneste som sikter til å bli fantastisk. Og det er den, hvertfall i teorien. Tjenesten skal kjøre alt av spill på server, og deretter bruke overlegen teknologisk video komprimering og streame dette over nettet til maskinen din. Med 720p i 60 FPS. Fordelen med dette er at man ikke trenger skikkelig hardware for å kjøre spill. Det kan kjøres som en liten 1 mb plugin på PC eller MAC. Eventuelt kan man kjøpe en billig liten boks på størrelse med en stor mobil som man man kan koble rett i TVen.












Om du er videre interessert, se live demonstrasjon fra GDC.

Men det er grunn til å være skeptisk. Å få dette til å fungere i et kontrollert miljø på liten skala er imponerende, men å klare det samme i massiv skala på den vide weben er noe helt annet.

Latency vil potensielt bli det største problemet for mange. Så snart man får en ping på over 50 vil det begynne å bli veldig merkbart i mange spill og allerede der vil noen typer spill bli uspillbar, til tross for at det kun er snakk om et 1\20 dels sekund. Men om man har godt plasserte servere burde mange kunne opprettholde svært lav latency. Men her vil også måten din ISP ruter trafikken bli veldig viktig.

Har man et ustabilt nett som dropper ut så lite som et halvt sekund, en gang i timen, så ville det blitt et herk å bruke tjenesten. Heldigvis har kvaliteten og oppe tiden på nettkoblinger blitt svært god med årene.

Et annet stort problem for en tjeneste som Onlive er video komprimering. I dag finnes det ingen måte å komprimere 720p video i 60 fps i god kvalitet som skal kunne gå på en 5 mbit linje, på så kort tid. Utviklerne sier selv at teknologien de har utviklet skal kunne gjøre dette på 1 ms. Andre innenfor dette fagfeltet mener at dette ikke er mulig, til tross for at tjenesten har blitt demonstrert.

De som har prøvd tjenesten sier at det ER forsinkelse på bildet, men at det er såpass lite at det ikke vil være ødeleggende. 

6 kommentarer:

  1. Bare å kommentere!
    Dette er forøvrig bare en testkommentar.

    SvarSlett
  2. Jaja, skal skrive en til snart. Om jeg får ut fingeren.

    SvarSlett
  3. Fint blogginnlegg. Syns alt du skrev bare var teit, men delen med "skitten gnom" var ganske bra.

    koz fra Trym!!!11one

    SvarSlett

 
Blogglisten